In de maand oktober zet de Europese Unie de schijnwerpers op het belang van cyberveiligheid. Daarin speelt awareness uiteraard een grote rol. De European Cybersecurity Month (ECSM) is de jaarlijkse campagne van de EU gericht op het bevorderen van cybersecurity onder EU-burgers en -organisaties, en op het verstrekken van informatie door middel van bewustmaking en het delen van ‘best practices’.
De ECSM-campagne wordt gecoördineerd door het Agentschap voor cyberbeveiliging van de Europese Unie (ENISA) en de Europese Commissie, en wordt gesteund door de EU-lidstaten en honderden partners uit Europa en daarbuiten. Wat staat er zoal gepland?
Cybersecurity is a shared responsibility
Sinds de eerste editie in 2012 heeft de Europese cybersecuritymaand als doel partijen uit heel Europa samen te brengen onder de slogan ‘Cybersecurity is a Shared Responsibility’ om zich te verenigen tegen cyberdreigingen. Elk jaar bevordert de campagne niet alleen een veiliger gebruik van het internet voor de EU-burgers, maar de organisatoren stellen ook de kennis en de instrumenten ter beschikking om dat te kunnen doen. Het Agentschap publiceert hulpmiddelen en naslagwerk en geeft deskundig advies over verschillende cybersecurityonderwerpen voor het publiek in de lidstaten.
#ThinkB4UClick
‘Think Before U Click’ is het officiële motto van ECSM 2020. Het programma richt zich namelijk specifiek op twee thema’s om mensen te helpen bij het identificeren van en voorbereid zijn op cyberdreigingen.
Het eerste thema, ‘Cyber Scams’, deelt inzichten in huidige en potentiële cyberbedreigingen zoals phishing, zakelijke e-mailcompromissen en online shopping fraude. Vanuit die insteek biedt de campagne rapporten, events en activiteiten zoals trainingen, strategieconferenties, presentaties en meer. We lichten er hieronder een aantal van uit, verspreid over de oktobermaand.
Het tweede thema, ‘Digital Skills’, geeft informatie over e-privacyzaken zoals bescherming van persoonsgegevens, cyberpesten en cyberstalken.
1-16 oktober: cyberfraude
Het eerste thema, ‘Cyber Scams’, geeft inzicht in de huidige en potentiële cyberdreigingen om het grote publiek en bedrijven te helpen de risico’s te minimaliseren. COVID-19 heeft bijvoorbeeld geleid tot een toename van de e-commerce, wat de bezorgdheid over de veiligheid van gegevens en online betalingen heeft aangewakkerd.
De activiteiten in dit thema zijn gericht op phishing, zakelijke e-mailfraude en online winkelfraude. De inzet van deze boodschap is om gebruikers aan te moedigen om zich meer bewust te zijn van cyberoplichterij bij het uitvoeren van zakelijke en persoonlijke online transacties.
17-31 oktober: digitale vaardigheden
Het tweede thema, ‘Digitale Vaardigheden’, presenteert educatieve activiteiten die het grote publiek moeten informeren over internetveiligheid. COVID-19 krijgt ook daarbij speciale aandacht, want de pandemie heeft de digitalisering van het dagelijks leven bevorderd. Deze nieuwe, hypergekoppelde wereld vereist een bewustzijn van de huidige vaardigheden voor burgers om op de hoogte te blijven van de trends en om veilig online te zijn. Het thema omvat e-privacy-aangelegenheden zoals de bescherming van persoonsgegevens, cyberpesten en cyberstalken.
Wil je meer weten en/of meedoen? Kijk voor aanvullende informatie en het volledige programma op cybersecuritymonth.eu.